Poradenství pro rodiče a děti
Chcete změnit svůj život? Jste rozhodnuti pro změnu?
Chcete dosáhnout osobní spokojenosti, vyrovnanosti, cílevědomosti, naplnění v životě i osobních vztazích?
ředitelka Propolis 33
Speciální pedagožka, etopedka, sociální pracovnice, výchovná poradkyně, metodik školní prevence s 25 lety praxe
Miroslava Vokounová Krepčíková je zkušená speciální pedagožka s více než 25 lety odborné praxe v oblasti vzdělávání, poradenství a podpory dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Její profesní cesta je spjata s hlubokým zájmem o individuální přístup, inkluzi a podporu rozvoje každého dítěte.Od roku 2025 působí jako ředitelka organizace Propolis 33, která se zaměřuje na inovativní přístupy ve vzdělávání, propojování odborníků a komunitní spolupráci. Jejím cílem je vytvářet bezpečné, inspirativní a podnětné prostředí pro děti, pedagogy i rodiče.
Během své kariéry pracovala v různých pedagogických a terapeutických rolích – od přímé práce s dětmi a rodinami, přes vedení odborných týmů až po metodickou podporu škol. Dlouhodobě se věnuje také lektorské činnosti, supervizi a rozvoji vzdělávacích programů.
Její přístup je založen na respektu, empatii a víře ve vnitřní potenciál každého člověka.

Co vám poradenství přinese?
- podpora sebevědomí a komunikace
- nalezení vlastních zdrojů a jejich využití
- nalezení cesty ke spokojenosti a seberealizaci
- motivace k nalezení vašich cílů a vizí
- ujasnění životních cílů a vizí
- propojení vize a reality
- zlepšení vztahů s lidmi
- řešení problému vyhoření
- efektivnější organizování času a využívání vlastních zdrojů
CENA: 500,- Kč / hod a můžete si zvolit buď osobní anebo skype konzultaci
Co můžete ode mne očekávat?
- podporu vaší motivace ke změně a seberozvoji
- odhalení příčin strachů ze změn
- rozvoj komunikace a zaměření se na naplňování vlastních potřeb
- podporu při hledání nových řešení vaší situace
- společně nahlédneme na váš život z různých perspektiv
- zaměříme se na rozvinutí vaší aktivity směrem k nalezení vašich cílů a naplnění vašich vizí
- zlepšování vaší sebereflexe, sebedůvěry a sebevědomí
- podporu při změně myšlení a postojů
- podporu při rozvoji vaší tvořivosti a vnímání hlasu intuice

Speciální pedagog je odborník, který se věnuje vzdělávání, výchově a podpoře dětí, žáků i dospělých se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP). To mohou být osoby s mentálním, tělesným, zrakovým, sluchovým, řečovým, vývojovým či kombinovaným postižením, ale také s poruchami učení nebo chování.
---
🧠 Co dělá speciální pedagog?
1. Diagnostika a podpora
Zjišťuje vzdělávací potřeby a schopnosti dítěte.
Spolupracuje s psychologem, logopedem, učiteli a rodiči.
Navrhuje individuální vzdělávací plány (IVP).
2. Individuální a skupinová práce
Pracuje s dětmi se specifickými poruchami učení (dyslexie, dysgrafie apod.).
Podporuje žáky s poruchami chování (např. ADHD, PAS).
Pomáhá s rozvojem řeči, komunikace, motoriky, sociálních dovedností.
3. Poradenství a metodická podpora
Poskytuje rady rodičům, učitelům i asistentům pedagoga.
Pomáhá školám přizpůsobit výuku a prostředí žákům s SVP.
Spolupracuje se školními poradenskými pracovišti, PPP, SPC.
4. Práce v různých zařízeních
Základní a mateřské školy (např. jako školní speciální pedagog).
Speciální školy.
Pedagogicko-psychologické poradny (PPP).
Speciálně pedagogická centra (SPC).
Dětské domovy, diagnostické ústavy, nemocnice, raná péče, domovy pro osoby se zdravotním postižením.
Metody sociální práce jsou odborné přístupy, techniky a postupy, které sociální pracovník využívá při pomoci jednotlivcům, rodinám, skupinám nebo komunitám v obtížných životních situacích. Tyto metody mají za cíl podpořit změnu, samostatnost a zlepšení kvality života klienta.
---
🔍 Základní metody sociální práce
1. Individuální sociální práce (casework)
Práce s jednotlivcem nebo rodinou.
Využívá se při řešení problémů jako je chudoba, domácí násilí, nezaměstnanost, závislosti apod.
Klíčové prvky: navázání vztahu, diagnostika, plánování, intervence, evaluace.
2. Skupinová sociální práce (groupwork)
Práce s menší skupinou lidí se společným problémem.
Skupina slouží jako prostor pro sdílení, podporu a rozvoj sociálních dovedností.
Typické v komunitní práci, terapeutických skupinách, podporujících skupinách (např. anonymní alkoholici, matky samoživitelky apod.).
3. Komunitní sociální práce (community work)
Práce s komunitou nebo místní společností (např. vyloučené lokality, vesnice, sídliště).
Cílem je posílit komunitu, zapojit obyvatele do rozhodování, zlepšit služby a vztahy.
Důraz na participaci, aktivizaci, spolupráci s místními institucemi.
---
⚙️ Doplňkové a specifické metody
4. Krizová intervence
Pomoc v akutní životní krizi (ztráta bydlení, úmrtí blízkého, domácí násilí).
Cílem je stabilizace klienta, prevence ohrožení života či zdraví.
5. Mediace a facilitace
Využívá se při konfliktech (např. rodinné, sousedské, školní).
Neutrální osoba (mediátor) pomáhá stranám dojít k dohodě.
6. Sociální poradenství
Poskytování informací, doporučení a orientace klientovi v jeho právní, finanční, pracovní nebo zdravotní situaci.
7. Sanace rodiny
Podpora ohrožených rodin při zajišťování péče o děti s cílem předejít odebrání dítěte z domova.
Intenzivní terénní a poradenská práce s celou rodinou.
---
🧰 Vybrané techniky a nástroje
Sociální šetření (návštěva a zjišťování situace v rodině).
Individuální plánování (cíle a kroky pomoci).
Mapování zdrojů (síť podpory, silné stránky klienta).
Kazuistika (záznam a analýza případu).
Supervize (odborná podpora pracovníků).
Výchovný poradce je speciálně vyškolený pedagogický pracovník, který ve škole poskytuje odborné poradenství žákům, jejich rodičům a učitelům. Jeho hlavním úkolem je podpora v oblasti výchovy, vzdělávání a profesní orientace žáků.
🧭 Hlavní činnosti výchovného poradce
1. Poradenství pro žáky
Pomoc při řešení výchovných, vztahových nebo osobních problémů.
Pomoc při výběru vhodné školy nebo povolání (kariérové poradenství).
Individuální konzultace se žáky s výukovými obtížemi.
2. Spolupráce s rodiči
Konzultace týkající se prospěchu, chování a adaptačních problémů.
Podpora při volbě střední školy, učiliště, nebo budoucí profese.
3. Spolupráce s pedagogickým sborem
Spoluvytváření podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Konzultace s třídními učiteli a asistenty pedagoga.
Účast na výchovných komisích a jednáních s rodiči.
4. Spolupráce s institucemi
OSPOD (orgán sociálně-právní ochrany dětí)
Pedagogicko-psychologické poradny (PPP)
Speciálně pedagogická centra (SPC)
Policie, neziskové organizace
Školní metodik prevence (ŠMP) je pedagogický pracovník, jehož hlavním úkolem je prevence rizikového chování žáků a vytváření bezpečného školního prostředí. Tato funkce je součástí školního poradenského pracoviště, které může zahrnovat také výchovného poradce a školního psychologa.
Hlavní náplň práce školního metodika prevence
- Tvorba a realizace preventivního programu: ŠMP vypracovává Minimální preventivní program školy, který zahrnuje aktivity zaměřené na prevenci záškoláctví, závislostí, šikany, agresivity a dalších sociálně patologických jevů.
- Spolupráce s pedagogy a rodiči: Úzce spolupracuje s třídními učiteli, vedením školy a rodiči při identifikaci a řešení problémového chování žáků.
- Poradenství a intervence: Poskytuje individuální i skupinové poradenství žákům s rizikovým chováním a jejich rodinám. V případě potřeby spolupracuje s odbornými institucemi, jako jsou pedagogicko-psychologické poradny, orgány sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD) či policie.
- Vzdělávání a osvěta: Organizuje besedy, přednášky a workshopy pro žáky, pedagogy a rodiče, zaměřené na prevenci rizikového chování a podporu pozitivního školního klimatu.
Školní metodik prevence hraje klíčovou roli v podpoře zdravého a bezpečného školního prostředí, přičemž jeho činnost je zaměřena na prevenci, včasnou intervenci a spolupráci s celým školním kolektivem i rodinami žáků.