Poradenství

pro rodiče a děti

Máte pocit, že komunikace s vaším dítětem je čím dál složitější? Nebo čelíte problémům ve škole, které nevíte, jak řešit? Naše poradenství nabízí praktické a efektivní nástroje pro zlepšení vztahů, zvládání školních výzev a podporu výchovy. Společně najdeme cestu k lepšímu porozumění a harmonii v rodině.

Jsem Mirka Vokounová Krepčíková

Speciální pedagožka, etopedka, specialistka v sociální oblasti, výchovná poradkyně a metodik školní prevence s 25 lety praxe.

Miroslava Vokounová Krepčíková je speciální pedagožka s více než 25 lety odborné praxe v oblasti vzdělávání, poradenství a podpory dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Její profesní cesta je spjata s hlubokým zájmem o individuální přístup, inkluzi a podporu rozvoje každého dítěte.

Od roku 2021 působí jako ředitelka organizace Propolis33, která se zaměřuje na  podporu a tvoření prospěšných projektů v oblasti zaměřené na lidskost, laskavost a respekt. 

Během své kariéry pracovala v různých pedagogických a terapeutických rolích – od přímé práce s dětmi a rodinami, přes vedení odborných týmů až po metodickou podporu škol. Dlouhodobě se věnuje také lektorské činnosti, osobnímu poradenství a facilitaci.

Co vám poradenství přinese?

Osobní i online konzultace

Poradenství pro rodiče, jak podporovat dítě v náročných obdobích.

Oblast vzdělávání

Zvládání školního stresu a tlaku. Techniky pro snížení stresu spojeného s učením, testy a známkami. Vyvážení školních povinností s volným časem a zájmy dítěte. Jak efektivně komunikovat se zástupci školy.

Podpora při přechodu mezi školními stupni

Pomoc při adaptaci na změny v životě dítěte (např. přechod ze základní na střední školu). Rady, jak usnadnit přechod mezi školami a přizpůsobení novému prostředí.

Oblast výchovy

Rady a návody, jak efektivně směrovat chování dítěte v různých fázích jeho vývoje. Pomoc při nastavování zdravých hranic a budování vzorců pozitivního chování.

Posilování emocionální a sociální inteligence dětí

Podpora ve zvládání emocí a řešení konfliktů mezi dětmi. Nácvik dovedností, které dětem pomohou budovat kvalitní vztahy s vrstevníky a autoritami.

Individuální přístup k potřebám dítěte

Analýza specifických potřeb každého dítěte a rodičovské role v jeho výchově. Personalizované poradenství zaměřené na konkrétní výzvy v dané rodině.

Zlepšení komunikace mezi rodiči a dětmi

Pomoc při rozpoznávání a efektivním řešení problémů v komunikaci. Podpora ve vytváření otevřeného a podpůrného prostředí pro vzájemné porozumění.

Prevence problémů ve vztazích mezi rodiči a dětmi

Včasná identifikace a řešení vznikajících problémů v rodinných vztazích. Zajištění dlouhodobé stability v rodinných vztazích.

Poradenství

v otázkách, jak zvládat rodičovský stres a jak se vyhnout častým výchovným chybám.

Poradenství pro rodiče

jak podporovat dítě v náročných obdobích.

Jak lehce zvládnout nástup dítěte do školky?

Čeká vás a vaše dítko první den školky? Hledáte tipy, jak nejlépe sobě i svému dítěti toto období ulehčit?

Co je důležité?

Být dětem oporou, ale nechat je řešit věci samy

Do podcastu Hitrádia POSLOUCHEJ MĚ! si spisovatelka a psycholožka @ivamusa zve přední experty nejen na dětskou duši a hledá s nimi cesty z trápení a psychických obtíží. Do pořadu přišla o řešení konfliktů mezi dětmi, učiteli a rodiči ve školním prostředí povídat naše @vokounovakrepcikova .

Od té doby, co naše děti nastoupí do školky a školy, se setkáváme s celou řadou situací, které nemusí být na první pohled úplně jasné a ke kterým se musíme nějak postavit. Podle Mirky bychom jako rodiče měli být svým dětem především oporou a člověkem, kterému se mohou svěřovat a sdílet s ním svoje prožitky. Zároveň bychom měli být i tím, kdo dokáže ve správný okamžik poodstoupit a předat jim část odpovědnosti za řešení jejich problémů.

"Někdy je třeba se podívat i na svoje emoce. Zavnímat, co to se mnou dělá, když moje dítě něco takového prožívá. Jestli mě to zraňuje. Jestli se to dotýká mého zranění. Možná si vzpomínám, že mi tenkrát někdo nějak řekl a dal mi takovou a takovou přezdívku. Dokázala jsem si s tím poradit?

To, do čeho bych velmi šla - jako odborník i jako máma - jsou situace, kdy dítě přichází a mlčí, má modřiny, pláče, má poničené učební pomůcky, nebo přijde domů a je hladové, nemá svačinu nebo nejí..."

Vysvětlení pojmů

kdo je kdo

Speciální pedagog

Odborník, který se věnuje vzdělávání, výchově a podpoře dětí, žáků i dospělých se speciálními vzdělávacími potřebami. To mohou být osoby s mentálním, tělesným, zrakovým, sluchovým, řečovým, vývojovým či kombinovaným postižením, ale také s poruchami učení nebo chování. 
  • 1
    Diagnostika a podpora:
    Zjišťuje vzdělávací potřeby a schopnosti dítěte. Spolupracuje s psychologem, logopedem, učiteli a rodiči. Navrhuje individuální vzdělávací plány.
  • 2
    Individuální a skupinová práce:
    Pracuje s dětmi se specifickými poruchami učení (dyslexie, dysgrafie apod.). Podporuje žáky s poruchami chování (např. ADHD, PAS). Pomáhá s rozvojem řeči, komunikace, motoriky, sociálních dovedností.
  • 3
    Poradenství a metodická podpora: 
    Poskytuje rady rodičům, učitelům i asistentům pedagoga. Pomáhá školám přizpůsobit výuku a prostředí žákům s SVP. Spolupracuje se školními poradenskými pracovišti, PPP, SPC.
  • 4
    Práce v různých zařízeních:
    Základní a mateřské školy (např. jako školní speciální pedagog). Speciální školy. Pedagogicko-psychologické poradny (PPP). Speciálně pedagogická centra (SPC). Dětské domovy, diagnostické ústavy, nemocnice, raná péče, domovy pro osoby se zdravotním postižením.

Školní metodik prevence

Pedagogický pracovník, jehož hlavním úkolem je prevence rizikového chování žáků a vytváření bezpečného školního prostředí.  Tato funkce je součástí školního poradenského pracoviště, které může zahrnovat také výchovného poradce a školního psychologa. Školní metodik prevence hraje klíčovou roli v podpoře zdravého a bezpečného školního prostředí, přičemž jeho činnost je zaměřena na prevenci, včasnou intervenci a spolupráci s celým školním kolektivem i rodinami žáků. 
  • 1
    Tvorba a realizace preventivního programu:
    ŠMP vypracovává Minimální preventivní program školy, který zahrnuje aktivity zaměřené na prevenci záškoláctví, závislostí, šikany, agresivity a dalších sociálně patologických jevů.  
  • 2
    Spolupráce s pedagogy a rodiči:
    Úzce spolupracuje s třídními učiteli, vedením školy a rodiči při identifikaci a řešení problémového chování žáků.  
  • 3
    Poradenství a intervence:
    Poskytuje individuální i skupinové poradenství žákům s rizikovým chováním a jejich rodinám.  V případě potřeby spolupracuje s odbornými institucemi, jako jsou pedagogicko-psychologické poradny, orgány sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD) či policie.  
  • 4
    Vzdělávání a osvěta:
    Organizuje besedy, přednášky a workshopy pro žáky, pedagogy a rodiče, zaměřené na prevenci rizikového chování a podporu pozitivního školního klimatu.  

Výchovný poradce

Speciálně vyškolený pedagogický pracovník, který ve škole poskytuje odborné poradenství žákům, jejich rodičům a učitelům. Jeho hlavním úkolem je podpora v oblasti výchovy, vzdělávání a profesní orientace žáků.
  • 1
    Poradenství pro žáky:
    Pomoc při řešení výchovných, vztahových nebo osobních problémů. Pomoc při výběru vhodné školy nebo povolání (kariérové poradenství). Individuální konzultace se žáky s výukovými obtížemi.
  • 2
    Spolupráce s rodiči:
    Konzultace týkající se prospěchu, chování a adaptačních problémů. Podpora při volbě střední školy, učiliště, nebo budoucí profese.
  • 3
    Spolupráce s pedagogickým sborem:
    Spoluvytváření podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Konzultace s třídními učiteli a asistenty pedagoga. Účast na výchovných komisích a jednáních s rodiči.
  • 4
    Spolupráce s institucemi:
    OSPOD (orgán sociálně-právní ochrany dětí), Pedagogicko-psychologické poradny (PPP), Speciálně pedagogická centra (SPC), Policie, neziskové organizace.

Metody sociální práce

Odborné přístupy, techniky a postupy, které sociální pracovník využívá při pomoci jednotlivcům, rodinám, skupinám nebo komunitám v obtížných životních situacích. Tyto metody mají za cíl podpořit změnu, samostatnost a zlepšení kvality života klienta.
  • 1
    Individuální sociální práce (casework):
    Práce s jednotlivcem nebo rodinou. Využívá se při řešení problémů jako je chudoba, domácí násilí, nezaměstnanost, závislosti apod. Klíčové prvky: navázání vztahu, diagnostika, plánování, intervence, evaluace.
  • 2
    Skupinová sociální práce (groupwork):
    Práce s menší skupinou lidí se společným problémem. Skupina slouží jako prostor pro sdílení, podporu a rozvoj sociálních dovedností. Typické v komunitní práci, terapeutických skupinách, podporujících skupinách (např. anonymní alkoholici, matky samoživitelky apod.).
  • 3
    Komunitní sociální práce (community work):
    Práce s komunitou nebo místní společností (např. vyloučené lokality, vesnice, sídliště). Cílem je posílit komunitu, zapojit obyvatele do rozhodování, zlepšit služby a vztahy. Důraz na participaci, aktivizaci, spolupráci s místními institucemi.
  • 4
    Krizová intervence:
    Pomoc v akutní životní krizi (ztráta bydlení, úmrtí blízkého, domácí násilí). Cílem je stabilizace klienta, prevence ohrožení života či zdraví.
  • 5
    Mediace a facilitace:
    Využívá se při konfliktech (např. rodinné, sousedské, školní). Neutrální osoba (mediátor) pomáhá stranám dojít k dohodě.
  • 6
    Sociální poradenství:
    Poskytování informací, doporučení a orientace klientovi v jeho právní, finanční, pracovní nebo zdravotní situaci.
  • 7
    Sanace rodiny:
    Podpora ohrožených rodin při zajišťování péče o děti s cílem předejít odebrání dítěte z domova. Intenzivní terénní a poradenská práce s celou rodino

Poradenství

Objednejte se