Co všechno by mělo dítě znát/ovládat, když jde do první třídy? Jakým způsobem by ho rodiče měli doma motivovat, aby se do školy těšilo?
Je důležité připravit sebe i dítě na změněný režim tak, že nastavíte svoje myšlenky pozitivně. Dále budete mluvit o vstupu do školy tak, že „my to zvládneme“, „ty to zvládneš“. Je také důležité předávat dítěti v závislosti na jeho věku kompetence, díky kterým se učí i mnoho věcí do budoucna, předávat mu zodpovědnost za ranní vstávání, za to, aby mělo věci v pořádku, kdy už víte, že to vaše dítě v jeho věku zvládne. Dodávat mu sebevědomí a motivovat ho k tomu, že to zvládne. Je to i o celkovém vnitřním nastavení.
Osobně jako velmi podstatné vnímám možnost a využití připravovat se do školy postupně. Z praktických stránek to znamená mít nakoupené všechny věci, a tím předejít stresu před vstupem do školy a stresování jak sebe, tak i dítěte.
Zároveň je důležité neprojektovat do dítěte vlastní strachy, že opět bude nějaký předmět, který nezvládnete, učitelka, se kterou nebude vycházet, nebo náročnost ranního vstávání.
Jak je motivovat, aby se do školy těšily?
V první řadě je především klíčová podpora dítěte. Důležité je společně a otevřeně komunikovat vše o svých potřebách, o potřebách dítěte a samozřejmě také o důležitých školních záležitostech. Nikdy před dítětem nekomunikujte negativně o něm, nebo dokonce o tom, co vše nezvládá. Zároveň, je důležité nastavit si komunikační kanály, které budou proudit tak, abyste vy měli dostatek informací, stejně tak děti i zástupci školy.
Samozřejmě je možné, že během školního roku přijdou náročné, unavující a vyčerpávající situace, ale vy jste jako rodič oporou a podporou pro své dítě. Zároveň si vzpomeňte, jak jste se cítili vy, když jste chodili do školy, když se vám něco nedařilo, jak jste potřebovali podporu svých rodičů. Pokud bude něco, co pro vás bude psychicky velmi náročné, můžete vyhledat podporu školního psychologa, který vám může pomoct a provést vás celou situací.
Co s dětmi, které zarputile odmítají jít do školy?
Možná to bude znít jako klišé, ale skutečně klíčový a důležitý je vztah mezi vámi a vaším dítětem. Je zbytečné se zlobit na sebe nebo na něj, ale je potřeba mít mezi sebou otevřený láskyplný vztah, kdy můžete komunikovat o všem, své dítě podpořit, aby se vám mohlo kdykoliv s čímkoliv svěřit.
Věřte, že společně to zvládnete!
Může v tomto směru pomoci třeba i starší sourozenec, který už do školy chodí?
Starší sourozenec, nebo spolužák, může pomoci při opětovném zařazení jak do školního kolektivu, tak i s náročnější novou látkou, nebo opakováním, které přijdou během září. Důležitá a hlavní je především podpora.
V jiných oblastech a z jiného hlediska lze využít i pomoci doučování nebo kroužku rozvíjejícího dovednosti vašeho dítěte.
Jak v klidu a duševní pohodě zvládnout nástup dětí do školy, jak přepnout z prázdninového režimu na školní? Jak nenervovat sebe ani děti, jak jim včas nastavit pevný režim – bez křiku a dohadování?
Když na začátku školního roku nastavíme pevnější režim a hranice, samozřejmě je poté můžeme postupně uvolňovat. Důležité je, aby adaptace, ta velká hlavní změna, která je jak pro dítě, tak pro nás, proběhla co nejhladčeji, bez dohadování a zbytečného nervového vyčerpávání, protože správný začátek vstupu do školy ovlivňuje celý rok.
Důležité je i upravit denní režim, který se diametrálně odlišuje od prázdninového a to tak, aby dítě bylo ve škole svěží, odpočaté, plné energie a zároveň motivované k tomu, aby přijímalo nové informace a bavilo ho to.
Školní režim a víkendový režim se mohou odlišovat. Během školy je potřebný a důležitý dostatečný spánek a zároveň vymezený čas, kdy se dítě připravuje do školy, kdy si dělá úkoly. Část dne by mělo strávit se svými kamarády, venku, aby si odpočinulo, nabralo energii a zároveň utužovalo sociální vztahy.