Když něco končí, něco nového začíná. Letní prázdniny se chýlí ke konci a za rohem na nás vykukuje nový školní rok. Přechod z léta do školy může vyvolávat smíšené pocity – někteří se těší, jiní cítí stres a obavy. Jak se na návrat do školních lavic připravit, aby byl co nejhladší?
Přechod z bezstarostného léta, kdy byl denní rytmus značně rozvolněný, do školního rozvrhu plného pravidel, může být náročný. Aby bylo dítě ve škole svěží, odpočaté, plné energie a motivované přijímat nové informace, je třeba stávající rutinu upravit.
Začátek školního roku ovlivňuje celý následující rok.
Aby velká změna a adaptace na ni proběhla hladce, pomůže, když zpočátku nastavíme pevnější režim a hranice. První školní dny a týdny pak poběží bez dohadování a zbytečného stresu. Postupně pak můžeme pravidla začít uvolňovat.
Školní a víkendový režim se mohou odlišovat. Den není nafukovací a není možné stihnout úplně všechno. Dbejte především na dostatečný spánek dítěte. Čas vyhrazený pro školní přípravu a úkoly by měl být vyvážen dobou strávenou venku s kamarády, aby si dítě odpočinulo, nabilo energii a utužovalo sociální vztahy.
Příprava na návrat do školy začíná celkovým vnitřním nastavením. Sobě i svému dítěti velmi pomůžete, když se zaměříte na pozitivní myšlenky a budete o škole mluvit optimisticky: „My to zvládneme,“ „Ty to zvládneš.“
Zpočátku bude dítě potřebovat hodně vaší podpory.
Časem se ale nebojte předávat mu v závislosti na jeho věku určité kompetence – zodpovědnost za ranní vstávání, za to, aby mělo věci v pořádku apod. Dodávejte mu sebevědomí a motivujte ho k tomu, že to zvládne.
Pokud si už teď říkáte, jak to všechno zvládnete, zkuste se připravovat postupně. Například si předem nakupte všechny potřebné věci, abyste předešli zbytečnému stresu. Klíčové je také vnímat své vlastní obavy (z nějakého školního předmětu, ranního vstávání, vycházení s učiteli…) a pracovat na nich, aby se nepřenášely na dítě.
Děti, které nastupují do školy poprvé, se často těší, protože mají pocit osobní důležitosti – stávají se z nich „velcí školáci.“ Starší děti už takovou motivaci mít nemusí. Pozitiva školy mohou být pro ně přehlušena povinnostmi. Rodiče však hrají podstatnou roli v tom, aby se děti (bez ohledu na věk) do školy těšily.
Je důležité spolu komunikovat o svých potřebách i o důležitých školních záležitostech. Vzájemná komunikace by měla být otevřená a upřímná. Nic nezastírejte ani nepřikrášlujte, ale zároveň se vyhněte negativním komentářům o dítěti. Neustálé zdůrazňování toho, co dítěti nejde nebo co nezvládá, může být pro něj velmi demotivující.
Vztah mezi vámi a vaším dítětem je nakonec vždy nejdůležitější.
Posilování tohoto vztahu je dlouhodobá investice, která se vyplatí. I děti, co se zarputile škole brání, si často jen potřebují o svých úzkostech promluvit a vědět, že se vám mohou kdykoliv s čímkoliv svěřit. V tomto ohledu může být velmi nápomocný i starší sourozenec nebo kamarád, který již školu navštěvuje.
Během školního roku se pravděpodobně vedle radosti a úspěchů objeví i náročné a vyčerpávající situace. Nezapomínejte, že jste pro své dítě tou první a nejdůležitější oporou. Vzpomeňte si, jak jste se sami cítili, když jste chodili do školy, když se vám něco nedařilo, a jak důležitá pro vás byla podpora rodičů.
Pokud vaše dítě letos nastupuje do školy poprvé, čeká ho jeden z významných mezníků v životě. Tento moment můžeme vnímat nejen jako vstup do světa studia, ale také jako začátek dozrávání a dospívání. Škola představuje místo, kde dítě začíná přebírat odpovědnost za své chování, znalosti a dovednosti. Je to také čas, kdy se rodí hluboká přátelství, první lásky a postupně se formují představy o budoucnosti.
Dovolte si tento mezník oslavit krásným rituálem. Ten je možné provést jak individuálně, tak ve skupince dětí. Mnoho školek takové rituály již automaticky provádí na konci školky. Pokud jste tento moment propásli, nebo máte zájem o něco více osobního, nebojte se uspořádat vlastní „přechodový“ rituál. Účastnit se ho mohou i starší sourozenci nebo děti, které již školu navštěvují.
Jakou podobu může rituál mít?
Na začátku je vhodné všem přítomným sdělit záměr rituálu. Můžete například říci, že jste se zde sešli, abyste přivítali děti, které úspěšně absolvovaly mateřskou školku, a abyste společně oslavili jejich přechod do základní školy, kde se stávají žáky a vstupují do nové životní etapy.
Pro budoucí školáky můžete vytvořit symbolickou bránu ozdobenou školními předměty. Na druhé straně brány může na děti čekat paní učitelka, starší sourozenci nebo žáci, kteří je uvítají do nové role. Mohou jim předat šerpu a ujistit je, že vždy, když budou potřebovat pomoc, mají kolem sebe podporu. Rodiče mohou dětem předat školní tašku a pomůcky, protože jsou to právě oni, kdo jim bude poskytovat zázemí a oporu.
Na konci rituálu můžete vše společně oslavit připravenou hostinou.
Aby návrat do školy nebyl pro děti příliš těžký, zkuste si ho společně zpestřit Dračím zeměpisem, akčním i poučným příběhem o dracích Bucifouskovi a Tarantince. Oběma dráčkům zrovna škola končí a vy si tak s nimi můžete vzít kousek prázdnin i do nového školního roku.